El Pla Educatiu de Torrelles, ara més que mai

Dilluns, 17 d'agost de 2020 a les 00:00
Escrit d'opinió d'Ignasi Llorente, alcalde de Torrelles de Llobregat

La pandèmia vírica que estem vivint (i subratllo la forma verbal en present “estem vivint”, ja que de vegades sembla que ja l’haguem superat) ha endarrerit o en alguns casos posposat molts dels projectes que totes les administracions, però també empreses i entitats, teníem previstes per aquest any 2020.

Al nostre municipi, just a principis d’any, es va posar en marxa el Pla Educatiu de Torrelles amb la voluntat de generar un espai de participació i reflexió entre tots els agents educatius (reglats i no reglats) i la ciutadania per marcar les línies marc cap a on volem que avanci l’educació al nostre poble.

Els Plans Educatius de Ciutat o de Barri neixen amb la voluntat d’impulsar un canvi en la política educativa del territori per tal de desplegar el que es denomina com a vila educadora. En aquest sentit, han de ser l’instrument estratègic i participatiu per tal de fer-ho possible. El punt de partida és una visió de l’educació que va més enllà de l’àmbit escolar en un procés permanent d'aprenentatge que incorpora els diferents agents que intervenen en el procés educatiu de la persona. 

El procés del Pla Educatiu es composa de dos etapes ben diferenciades. Una etapa prèvia que es basa en la construcció del marc estructural del Pla, a través de la constitució de les seves estructures de treball i la realització de la diagnosi que ha de permetre la planificació del pla estratègic d’intervenció. La segona etapa consisteix en un procés de cicle continu que comença amb el seu desplegament, la seva posterior avaluació, per tornar a iniciar de nou el seu cicle a través del disseny de noves intervencions, implementació i avaluació.

És evident que des de la Regidoria d’Educació, així com des del Consell Escolar Municipal, van sorgir dubtes sobre la conveniència o no d’engegar de nou aquest procés enmig de totes les incerteses que està vivint la comunitat educativa (alumnes, famílies, mestres, Departament, etc...).

Després d’uns dies de consultes, però, s’ha arribat a la conclusió que precisament en un moment com l’actual encara es feia més necessària aquesta coordinació entre educació reglada i educació en el lleure. És per aquest motiu que durant les properes setmanes molts de vosaltres rebreu un qüestionari per tal d’engegar la primera fase del Pla Educatiu (el diagnòstic). En aquesta fase és imprescindible el màxim de participació i implicació ciutadana per tal de detectar les necessitats i mancances educatives del nostre municipis, però també per conèixer les oportunitats i les fortaleses que tenim.

Darrera actualització: 14.12.2021 | 09:26