CONTACTAR | GUIA DE CARRERS | ES | EN | FR

MIDA DEL TEXT | Augmentar la mida del textMida del text normalReduir la mida del text | SENSE ESTILS

Logotip
Imatge d'una de les capçaleres
Portada > Entrevista a Carme Cols i Pitu Fernández

Entrevista a Carme Cols i Pitu Fernández

Carme Cols i Pitu Fernández
Carme Cols i Pitu Fernández

Carme Cols i Pitu Fernàndez han viscut el món educatiu des de diferents visions, com a mestres, com a pares i com a avis. Com a professionals han tingut l’ocasió de participar en el debat educatiu en els moviments de renovació pedagògica, en la universitat i en la formació de mestres. Actualment jubilats estan investigant sobre un canvi de visió dels patis i entorns de l’escola com a espais provocadors de relacions i socialització generant entorns naturalitzats per al joc, l’aprenentatge i la convivència.

 

Cap a on va l’educació en general?

Aquesta pregunta sempre ens ha interpel·lat. Ara la pandèmia ens ha confinat i ens ha fet veure la vulnerabilitat humana.  Han aflorat les incerteses, les pors, els ritmes quotidians i les trobades veïnals en el punt clau:la porta de l’escola. Porta que de nou s’ha tornat a obrir vivint moments difícils però esperançadors per trobar respostes coherents i passar de la utopia a donar respostes concretes.  La vida del poble, la seva gent  ha de potenciar una escolaque acull, l’escola de la cura, l’escola implicada al barri, a la ciutat, al poble. L’escola que construeix nuclis de vida, de relacions, de coneixements. L’escola que acull la diversitat i en sap fer una virtut. L’escola oberta al món que aprèn utilitzant totes les eines tecnològiques de comunicació i humanitat. L’escola que evoluciona i s’adapta a uns valors canviants que es van definint socialment, en un món globalitzatperò que sap donar identitat al territori i a la seva gent.  L’escola arrelada a un poble on els infants són contemplats com a ciutadans actius i amb opinió. L’escola mimada i cuidada per l’administració local potenciant i construint recursos per afavorir nuclis d’accions comunitàries. Eines formatives, motivacions, projectes, que ens faran  aflorar la creativitat, la  imaginació trobant  respostes als canvis i les necessitats en un món canviant. L’escola que acull i sap ser flexible en horaris, organització,materials. L’escola que escolta, coordina i potencia  valors pera una educació que contempla a les personesde totes les edats.

Quins són els punts forts de l’educació a Torrelles? Quines són les mancances?

Un punt fort a ressaltar és que a Torrelles l’escola pública està donant resposta a les necessitats d’escolarització de la població. S’ha apostat per una educació pública, que assegura les oportunitats educatives per a tots els infants. Torrelles i les seves escoles estan envoltades d’entorns magnífics, i de professionals que ofereixen moltes possibilitats de creació, investigació, per ampliar projectes que s’adaptin a les necessitats educatives.  Un punt molt fort que es manté si garantim la seva qualitat. Per tant l’escola de Torrelles ha de centrar-se en la realitat del context on està ubicada, construint un projecte educatiu amb tota la comunitat. Cada escola amb la seva identitat, formant part del projecte educatiu del poble que promou la convivència i afavoreix la cohesió social. L’escola i els seus edificis s’han de projectar plens de vida a totes les hores adaptant espais i possibilitats per ser utilitzats més enllà de l’hora escolar. Podem pensar amb la proposta d’horari intensiu apostant per vincular el lleure amb l’escola i assegurant la igualtat d’oportunitats per a tots els infantsamb espais amb diferents propostes: circ, teles, dansa, teatre... Esports, utilitzant els diferents espais que disposa el poble. Biblioteca, conte contes... Propostes que ajuden a consolidar la cultura de la participació.

Quins reptes de futur se’ns plantegen a Torrelles?

 Creure amb la utopia  que Il·lusiona, camina, treballa per consolidar el compromís de tota la comunitat educativa, per desenvolupar les  funcions socialitzadores, d’aprenentatge, d’igualtat d’oportunitats. Un poble que planifica, facilita, crea espais amb projectes compartits escola-lleure, que ho farà possible si hi creu, pren consciència i sap donar valor amb projectes  i la implicacióde nous perfils professionals.  Convé reaprendre com pensem i com percebem els espais. Prendre consciencia del procés que ens ha allunyat del que hi ha a fora per tancar-nos als espais interiors, fins i tot a dins dels aparells. Cal revertir el sentit d’aquest trajecte per anar de dins cap a fora i trobar la natura acompanyats de projectes col·lectius que ja tenen vida actualment i altres per donar resposta a la infància en la millora de la qualitat de l’escola.

Com es pot integrar el nostre entorn natural a les escoles?

L’aplicació de mesures per prevenir la Covid-19, ens ha obert una gran oportunitat per repensar els espais de dins i fora de l’escola. Torrelles pot oferir en aquets moments de pandèmia i sempre, espais per crear el vincle amb la natura. Sentir la necessitat de cuidar i estimar aquest tresor que tenim i que és la identitat del poble de Torrelles, retrobant la convivència i les arrels amb projectes significatius i motivadors. Tota escola, tot poble i tot barri té un ecosistema i un entorn. Sense idealitzar la natura, el que hem de pretendre és fer-la permeable als entorns escolars, fent espais habitables per a l’educació, a dins i a fora. Les trobades amb els espais exteriors han de ser molt més quotidianes i fins i tot convé educar a utilitzar-los. Necessitem un compromís global per crear veritables xarxes d’educació compartida, si cal sense esperar l’arribada de lleis que ho facin possible.  Podem fer possible aquest compromís de baix cap a dalt, flexibilitzant i facilitant les col·laboracions de tota la ciutadania.

Com és d’important el treball conjunt de la comunitat educativa?

Educar en la cultura de la participació demana lideratges positius, conciliadors, facilitadors, dinamitzadors de projectes significatius per a tots i totes. Plantejant les necessitats de cada moment, pensant en els infants i les persones.Allò que s’ha aconseguit amb la complicitat d’un col·lectiu s’estima i es cuida. Petits o grans projectes facilitadors de solucions com per exemple en aquests moments, pensant en la pandèmia, donar resposta a la nova situació posant en joc tots els recursos dels que pot disposar Torrelles, ajuda a crear aquesta consciencia col·lectiva i posa en valor l’educació i la corresponsabilització de tothom.Una constel·lació d’iniciatives no només des de l’escola sinó del conjunt de serveis i entitats que donin resposta a les necessitats de cada moment. L’esplai, l’ateneu, la biblioteca i les associacions de Torrelles són instàncies que en alguns casos ja ho estan complementant. Un procés en la línia dels objectius del projecte de ciutat educadora. Ens aquests moments de pandèmia, de crisis econòmica, de persones a l’atur, de teletreball,de baixa natalitat i tants altres canvis, hem de fer servir un bisturí per fer una anàlisi de com resoldre les necessitats  i pensar com donar-hi resposta. Més enllà de pensar en subvencions, s’ha de saber il·lusionar, trobar i gestionar les potencialitats de la comunitat educativa de Torrelles.

Com podem aconseguir que professorat, administració i famílies vagin en la mateixa direcció?

És necessari crear un bon clima que es construeix a partir d’una connexió afectiva i emocional entre els infants, mestres i famílies. Per això, construir experiències pedagògiques de qualitat implica tenir un tarannà positiu, reflexiu i imaginatiu. Tots hem de posar el nostre granet de sorra i saber respectar les diferents maneres de pensar. Actuar sense preses, respectant processos que són acollits per l’equip de mestres. El clima positiu crea la  connexió emocional implica potenciar la confiança entre la comunitat educativa. Les famílies reben aquestes motivacions que són les que obren els camins per trobar diferents maneres de complicitat per fer possible i creure  en una escola que es construeix dia a dia. Aquest clima de complicitat afavoreix la implicació de les diferents administracions. Per la nostra experiència, quan tenen davant una comunitat educativa engrescada amb projectes fonamentats i amb un compromís, normalment acostumen a respondre positivament. Trobar implicacions amb les famílies, amb el municipi i que junts anem superant reptes. Ser corresponsables, l’educació es cosa de tots. Sentir-se part del projecte educatiu comunitari crea el debat, la reflexió, eines i recursos per no sentir-se sol davant de molts reptes que l’escola sola no pot enfrontar.

Què es pot fer per garantir la igualtat d’oportunitats en l’àmbit educatiu?

L’educació és un servei essencial i un dret recollit en la Convenció dels Drets de l’Infant de 1989. Després del nucli familiar, l’escola és l’estament que ha de garantir la qualitat i la igualtat d’oportunitats per a tots els infants. Un projecte educatiu de poble implicant la comunitat educativa ha de fer possible aquest dret universal. En famílies d’un extracte sociocultural precari hi ha infants mal alimentats, que no disposen d’ajuda per a les seves tasques escolars, ni de recursos per disposar d’ordinadors, de llibres ni per poder assistir als extraescolars. L’escola és necessària per justícia social i per l’aprenentatge, és l’únic lloc on els infants tenen el mateix.La nova educació pública es fonamenta en una imatge positiva i potencia l’autoestima de cada un dels infants que la formen. Així doncs, la seva cura i benestar han de passar per davant de qualsevol mètode i objectiu acadèmic. Perquè l’escola faci una funció social ha de ser presencial i no pot excloure a cap infant, la tecnologia és una eina més dins l’escola però no la substitueix. És imprescindible comptar amb la participació dels infants en el diàleg i la presa de decisions per a la construcció de l’escola d’avui, per fer de l’escola un lloc interessant per a les persones que l’habiten:infants, mestres i famílies.

Darrera actualització d’aquest contingut: 08/10/2020 a les 13:27h
Ajuntament de Torrelles de Llobregat

Ajuntament de Torrelles de Llobregat

Plaça de l'Ajuntament núm.1 Torrelles de Llobregat 08629 (Barcelona)

Telèfon: 93.689.00.00 - a/e: (Necessites javascript per veure aquest correu-e)

Amb la col·laboració de:

Diputació de Barcelona